A versenyszerű tarokkot egyéni- és csapat elrendezésben lehet játszani. Az előfeltételek hasonlóak( 2 asztal, 8 játékos, 3-4 fős zsűri, 4 csomag kártya, szerkesztett ülésrend, jegyzőkönyv, tasakok) és a játékrend is majdnem azonos. A csapatversenyben, mivel két társaság összecsapásáról van szó, mérkőzésnek nevezhetjük. Nézzük ennek menetét:

Egy-egy csapat 4 főből áll. A mérkőzés alapelve az, hogy a játék során minden csapattag, az ellenfél mind a 4 tagjával, azonos kiosztású lapokkal megmérkőzzön, és az a csapat a nyerő, amelynek tagjai több egyéni győzelmet aratnak.

A vázolt alapelv úgy teljesíthető, hogy 2 egymástól látó- és hallótávolságra elkülönített asztalon, azonos lapkiosztással folynak a játékok, és a célszerűen kialakított ülésrend a fordulók során biztosítja a mérkőző 2 csapat minden azonos lapkiosztású tagja teljesítményének összemérhetőségét.

Ahhoz, hogy minden csapattag az ellenfél minden tagjával megmérkőzhessen, 4 fordulóra van szükség. Célszerű minden fordulóban 4 kört játszani és az ennek során létrejött eredmények összesítésével a pontszerzést megállapítani.

Az ülésrend:

A "pályaválasztó"csapat tagjai H-1; H-2; H-3; H-4; a vendégek pedig V-1; V-2; V-3; V-4; jelű rajtszámot oszthatnak ki egymás között. A mérkőzés menetét az alábbi ülésrend határozza meg:

Forduló             A asztal                                 B asztal

            É      Ny     D     K              É     Ny      D      K

  I.       H-1   V-3    H-2   V-4         V-1    H-3    V-2    H-4

  II.      H-2   V-1    H-3   V-2         V-3    H-4    V-4    H-1

  III.     H-3   V-4    H-1   V-2         V-1    H-2    V-3    H-4

  IV.     H-3    V-4    V-1   H-4         V-2    H-1    H-2    V-3

A táblázatból látható, hogy minden fordulóban, mindkét asztalnál 2 hazai és 2 vendég játékos van, de a mérkőző felek nem az asztalon belül, hanem az ellentétes asztal azonos égtáján vannak, akik azonos lapokkal játszanak.

A mérkőzés menete:

Az ülésrend szerinti elhelyezkedés (amit a játékvezető ellenőriz) után, a zsűri az égtájak szerint betasakolt, azonos összetételű lapokat, mindkét asztalnál, elsőnek a K-en ülő játékosnak adja át, aki kiosztja a talont és égtáj szerint a tasakokat. A licitálást az É-on ülő játékos kezdi és a játék az általános szabályok szerint folytatódik, (az osztó köteles a "szegények" skartját begyűjteni, számát ellenőrizni és az elszámoláskor a "szegények" részére átadni), mialatt a zsűri a másik 2 pakli elosztását, tasakolását végzi.

Miután az első kör mindkét asztalnál befejeződött, a játékvezető jegyzőkönyvezi a teljesítményeket, majd megtörténhet a 2. kör kézbesítése, már az É-i játékos számára, aki mint osztó kiadja a tasakokat. Ezt a 2. kört a Ny-i játékos kezdi, majd a 3.-at a D-i és végül a 4.-et a K-i játékos. A 4 kör lejátszása után az 1. forduló az  értékeléssel zárul. Ezt a játékvezető végzi úgy, hogy minden játékos körönkénti teljesítményét előjel helyesen összegzi, és a két asztal azonos égtájon játszott tagok eredményét összeméri. A fordulóban azok a játékosok szereznek pontot, akik a 4 lejátszott körben többet nyernek vagy kevesebbet vesztenek, mint a másik asztalnál azonos lapokkal játszó ellenfelek.

A 2. és a többi forduló is, az ülésrend szerinti helycserével kezdődik, majd a fordulókon belüli játékrend azonos az 1. fordulóra leírtakkal.

A mérkőzés tehát 4 fordulóból, fordulónként 4 kiosztásból áll.A játékosok fordulónként, győzelem esetén, 1-1 pontot szerezhetnek csapatuknak. Azonos teljesítmény esetén a felek 1/2-1/2 pontot kapnak. Végülis, az egész mérkőzés során 16 pontért folyhat a csata és ennek megoszlása adja a mérkőzés eredményét.

Egy-egy mérkőzés időigénye 2-3 óra közé tehető.

 

Jó szórakozást !

TL.