1.) A verseny alapelve.
Jókai szerint a tarokkozás nemcsak játék, hanem művészet is. Valóban, ez a játék akkor igazán élvezetes, ha a résztvevők művészi szinten művelik. A játék során azonban, az élvezet nem egyenlő mértékben oszlik meg, még akkor sem, ha a felek készsége közel azonosan magas szintű, mert nagyobb öröme van azoknak, akikhez kegyesebb a szerencse, akiknek jobban megy a lap. Ők a nyerők.
Szerencse ide vagy oda, a 4 -5 játékos között így is verseny folyik, csakhogy a szerencse az esélyeket torzítja. Az esélyegyenlőség igényét jobban kielégíti az a mód, amikor az egyforma lappal rendelkező játékosok eredményét hasonlítjuk össze. Ezt úgy érhetjük el, hogy a versenyt egy időben két asztal 4 -4 játékosára szervezzük, akik teljesen egyforma összetételű lapokat kapnak, és az értékelés alapja, az azonos lapokkal elért teljesítmény. Persze az egyéni eredmények így sem teljesen függetlenek a körülményektől, mert a felek rutinja különböző, és így a játékkal kialakuló páros-potenciál (pro és kontra) módosítja az egyéni készséget. Mégis azt kell mondani, hogy az azonos lappal történő verseny, a fő torzító elemet: a szerencsét, kiiktatja és ezért kedvezőbb.
2.) A verseny feltételei, kellékei:
A verseny megrendezéséhez, a szokványos tarokkozáshoz képest, néhány többlet feltételt figyelembe kell venni.
Játékosok: A versenyhez pontosan 8 játékos szükséges. Ha történetesen 16 benevező lenne, akkor egy 2 osztályos rendszert lehetne kialakítani.
Zsűri: A verseny irányításához és asszisztálásához legalább 3 fős zsűri kell. Feladata: az ülésrend betartása,; keverés, osztás, kézbesítés; értékelés.
Játéktér: A verseny lehet szabadban vagy egy nagyobb méretű teremben, ahol a 2 asztal kellő távolságban (átlátási, áthallási korlát) elhelyezhető, illetve 2 szomszédos szoba is megfelel.
Kártyacsomagok: A versenyhez 4 pakli, újszerű, azonos méretű tarokk-kártya szükséges ( 2 játékban, 2 a zsűrinél ).
Kézbesítő tasakok: A biztonságos lapkezeléshez a zsűrit el kell látni 8 db. feliratozott, levéltárca szerű tasakkal, amelyben a kiosztott lapokat kézbesítik.
Ülésrend: Ahhoz, hogy a 8 játékos mindegyikét egymással össze lehessen mérni 7 fordulós célszerűen szerkesztett ülésrendre van szükség, amely szerint a játékosok fordulóként változtatják helyüket.
Jegyzőkönyv: Ez egy célirányosan szerkesztett táblázat, amibe a zsűri, minden játék után beírja az eredményeket (nyereséget, veszteséget).
3.) A verseny lefolyása
A verseny kezdetekor a 8 játékos azonosító számot húz, majd az ülésrend 1. fordulója szerint elfoglalja a helyét. Eközben a zsűri 2 pakli kártyát előkészít (kever, azonos osztást végez, tasakol), majd kézbesít.
A játékot mindkét asztalnál az É-on ülő versenyző kezdi a licitet, majd a szokásos módon folyhat le a játék, mialatt a zsűri a másik 2 pakli kártyát előkészíti. A lejátszás után a zsűri jegyzőkönyvezi az eredményeket és átadja a 2. osztás lapjait. Ezt a kört a Ny-on ülő játékosok kezdik, majd a 3.-at a D-i és végül a K-i játékosok kezdenek. A 4 játék után az 1. forduló zárul azzal, hogy a zsűri minden játékos teljesítményét előjel helyesen összegzi és a két asztal azonos égtájon játszott versenyzők eredményeit összeméri. A forduló egy-egy mérkőzését az a fél nyeri, amelyik többet nyert vagy kevesebbet vesztett, mint a másik asztal megfelelő égtáján ülő ellenfele. A győztesek 2 pontot kapnak, azonos eredmény esetén 1 - 1 pont jár.
A 2. forduló az ülésrend szerinti helycserével kezdődik és az 1. fordulóban leírtak szerint folytatódik. A további fordulókban a játékrend értelemszerűen hasonló.
A verseny tehát 7 fordulóból és fordulóként 4 játékból áll, azaz minden játékosnak 28 osztást kell lejátszania. A verseny győztese az lesz, aki a legtöbb mérkőzés-pontot szerzi meg. Pontegyenlőség esetén az egymás ellen elért eredmény dönt.
4.) A verseny ülésrendjét az alábbi táblázat tartalmazza:
Forduló A asztal B asztal
É Ny D K É Ny D K
I. 1 3 5 7 2 4 6 8
II. 6 2 7 3 8 4 5 1
III. 6 7 1 2 8 6 4 3
IV. 7 5 6 8 3 1 2 4
V. 1 8 2 7 6 3 5 4
VI. 4 2 3 7 6 8 5 1
VII. 4 6 1 7 5 3 8 2
Remélem, ha vállaljuk a versenyt, jó szórakozás lesz.
Üdv.:TL